بازار سهامبورس ایرانتحلیل بورس ایرانفراورده هاي نفتي كك و سوخت هسته اي

تحلیل تکنیکال شتران

جدیدترین اخبار؛ تحلیل و سیگنال پالایش نفت تهران

تحلیل و تکنیکال شترانتحلیل تکنیکال شتران

عنوان توضیحات
نام شرکت شرکت پالایشگاه نفت تهران
نماد شتران
سال تاسیس مهر ماه 1377
سال عرضه اولیه مهر ماه 1391
موضوع فعالیت فرآورده های نفتی کک و سوخت هسته ای
محصول شرکت فراورده های نفتی
مواد اولیه شرکت نفت خام
عوامل موثر بر نرخ فروش نرخ فروش محصولات صادراتی شرکت، تابعی از قیمت جهانی نفت و کرک اسپرد ها میباشد
تاثیر دلار بر نرخ فروش شرکت رشد نرخ دلار منجر به شناسایی سود از محل صادرات محصولات و همچنین تسعیر ارز میشود
مهم ترین هزینه های شرکت مواد مستقیم مصرفی و سربار تولید
سهامداران عمده شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت 69 درصد / بانک تجارت 5 درصد / بانک صادرات ۵  درصد

سهم شتران (شرکت پالایشگاه نفت تهران)

محصولات اصلي توليدي خود را جهت توزيع در سطح كشور تحويل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران مي دهد.در حال حاضر پالايشگاه تهران با پالايش روزانه 250 هزار بشكه نفت خام در هر روز نزديك به 13 درصد از نفت خام پالايشي كشور را پالايش نموده واین  محصولات استراتژيكي تا حد امكان در تهران و شهرهاي بزرگ مجاور مصرف شوند.

همچنين محصولاتي نظير سوخت جت و روغن پايه پالايشگاه از نظر كمي و كيفي داراي رتبه برتر در بين ساير پالايشگاه هاي داخلي است. پالايشگاه تهران در حال حاضر با توجه به نياز داخلي برنامه صادراتي ندارد با اين وجود صادرات محصولات در آينده با تغيير در قوانين ملي و وزارت نفت قابل بررسي و تحقق مي باشد.عمده بازار هدف محصولات شركت داخلي بوده وتعیین نرخ فروش یا خوراک توسط دولت صورت میپذیرد. این امر موجب گردیده تا شرکت دخل و تصرفی در قیمت گذاری انواع فروش آزاد داخلی و نوع و میزان محصولات نداشته باشد

محصولات شرکت سهم شتران

فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید،گازوئیل می‌باشد.

فاکتور های مهم تاثیر گذار بر هزینه های شتران

 بهاي تمام شده در شركت هاي پالايش نفت، وابستگي زيادي به نوسان قيمت نفت خام دارد. بخ ش بزرگي از بهاي تمام شده را مواد اوليه (بين 94 تا 98 درصد) تشكيل مي‌دهد و هزینه خرید نفت خام برای محاسبات سود و زیان شرکت با اهمیت بوده، تخفیف نفت خام تحویلی از عوامل منجر به سود سازی شرکت می‌باشد.قیمت نفت به عنوان یک ماده اولیه اصلی  و یکی از مهمترین هزینه های شرکت فاکتور تاثیر گذار بسیار مهمی در سود اوری شرکت می‌باشد که شرکت ملی پخش بر مبنای قیمت نفت اوپک با 5 تا 10 درصد تخفیف در اختیار شرکت می‌گذارد. اما بر خلاف تصور عامه رشد قیمت نفت همیشه نکته مثبتی برای شرکت های پالایشگاهی نیست.

مهمترین فاکتور تاثیر گذار بر سود اوری این شرکت ها از جمله شتران همان نرخ کرک اسپرد فراورده های سبک مثل بنزین، گازوئیل و سوخت جت است. به عنوان مثال در یک بازه زمانی ممکن است قیمت هر بشکه نفت به 70 دلار برسد و کرک اسپرد بنزین معادل 5 دلار باشد.  مدتی بعد قیمت نفت به 65 دلار کاهش پیدا کند اما کرک اسپرد بنزین به 10 دلار افزایش یابد.

در مثال فوق متوجه می‌شویم که مهمتر از قیمت نفت، نرخ کرک اسپرد فراورده های نفتی مهم مثل بنزین و گازوئیل و … است که در سود اوری شرکت نقش به سزایی دارد . این نکته بسیار مهمی است که باید در محاسبه سود اوری اکثر شرکت های پالایشگاهی در نظر گرفت.

تاثیر قیمت دلار بر روند سودسازی شتران

با توجه به رابطه متقابل بهای تمام شده و درآمد عملیاتی با نرخ تسعیر ارز ، با فرض ثابت بودن تمام عوامل تاثیر گذار به ازای هریک درصد تغییر در نرخ تسعیر ارز، سود ناخالص شرکت یک درصد تغییر خواهد داشت. همچنین نوسانات نرخ ارز ریسک وام های ارزی را افزایش خواهد داد.

سایر عوامل موثر بر سود و زیان سهم شتران

الف. ادامه بيماري همه گير كويد 19 و پيامدهاي آن نظير قرنطينه هاي جمعي، فاصله گذاري هاي اجتماعي، بسته شدن مرزها و … داراي پيامدهاي مزمن اقتصادي، كاهش تقاضا و خطر ركود مزمن و توقف برخي فعاليت هاي اقتصادي است. بر همين اساس كاهش تقاضاي جهاني نفت خام كه ناشي از كاهش تقاضاي جهاني فرآورده هاي نفتي بوده است، منجر به كاهش حاشيه سود  Crack Spread و جريان هاي نقد شركت گرديد

ب.تغييرات نرخ بهره مي تواند بر هزينه هاي مالي شركت و درآمدهاي ناشي از سود سپرده ها تاثيرگذار باشد.همچنین باید در نظر داشت رﺷﺪ درآﻣﺪﻫﺎي ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ رﺷﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪ به دلیل وجود تورم  ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ.

ج.با توجه به تغییر الگوی مصرفی در خصوص نفت کوره جهانی و همچنین ایجاد  محصولات جایگزین اقتصادی و رقابت پذیر مانند تولید خودروهای هیبریدی ، ریسک کاهش تقاضا و پیش بینی کاهش مصرف سوخت در سال های آتی میگردد.همچنین با توجه به قدمت برخی تجهیزات شرکت با تغییر تکنولوژی، ریسک تاسیسات و هزینه استهلاک شرکت افزایش می‌یابد .

د.با توجه به فصلی بودن فروش شرکت ، درآمد شرکت در فصل گرم به دلیل کاهش تقاضای نفت سفید ونفت کوره با مشکل مواجه خواهد شد.

ه.تداوم تحریم ها مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارزی و محدودیت های صدور مجوز ترخیص را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : تحلیل تکنیکال شسپا

آپارات ما : Atran Trade

YouTube : Atran Trade

علی جلیل‌پور

علی جلیل‌پور هستم دیجیتال مارکتر و مدیر دایرکتوری تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی و مدیر هایپر کالای آل‌ور‌سنتر که به تولیدکنندگان کمک میکنم با بهره‌مندی از ابزارهای #دیجیتال_مارکتینگ_مبتنی_بر_هوش_مصنوعی به #رتبه_اول_گوگل برسند و از افزایش فروش مستمر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا